Informacja w sprawie dodatku węglowego dla gospodarstw domowych zamieszkujących w odrębnych lokalach
W związku z nowelizacją ustawy o dodatku węglowym Wójt Gminy Stara Kornica informuję, iż gospodarstwo domowe, które zamieszkuje w odrębnym lokalu, dla którego w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania, może otrzymać dodatek węglowy, przy spełnieniu n/w warunków:
- zamieszkiwanie w odrębnym lokalu (lokal mieszkalny, dom jednorodzinny, samodzielna część domu bliźniaczego lub szeregowego),
- gdy podjęte zostały kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu (np. kopia złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, kopia wniosku o nadanie numeru porządkowego),
- wywiad środowiskowy potwierdzi, że pod jednym adresem zamieszkania znajduje się więcej niż jeden lokal mieszkalny i w lokalach tych prowadzone są oddzielne gospodarstwa domowe, których główne źródło ogrzewania (osobne lub wspólne) uprawnia do przyznania dodatku węglowego.
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy GOPS
Tel. 661 532 265 lub 83 358 78 22
/-/ Kazimierz Hawryluk
Wójt Gminy Stara Kornica
Poniżej zamieszczamy wyjaśnienia (wyciąg) Ministerstwa Klimatu i Środowiska z Poradnika-dodatek węglowy - pytania i odpowiedzi:
Czy nadal obowiązuje zasada jeden adres, jeden dodatek?
Tak. Niezmiennie obowiązuje reguła, że pod jednym adresem zamieszkania znajduje się jedno gospodarstwo domowe. Zatem, na jeden adres zamieszkania przysługuje jeden dodatek węglowy. W przypadku złożenia kilku wniosków na jeden adres zamieszkania, gmina ustala, który wnioskodawca złożył wniosek jako pierwszy. Gmina może też zwrócić się do wnioskodawców o złożenie dodatkowego oświadczenia.
Co zatem w sytuacjach, gdy np. na jednej posesji znajdują się dwa domy mieszkalne pod jednym numerem lub odrębne lokale znajdujące się w budynku wielolokalowym nie mają ustalonych osobnych numerów?
Gospodarstwa domowe, które nie dokonały wydzielenia adresu, również będą mogły wnioskować o wypłatę dodatku węglowego. Nowe przepisy pozwalają na przyznanie dodatków kilku gospodarstwom domowym, jeżeli do 30 listopada br. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania w wyniku przyczyn obiektywnych (np. ograniczone możliwości organów gminy w nadaniu odrębnego adresu w ww. terminie). Dodatek może być przyznany, tylko gdy podjęte zostały kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu. Przyznanie następuje w drodze decyzji administracyjnej, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego, (z którego sporządzana jest notatka służbowa). Wywiad środowiskowy potwierdza, że pod jednym adresem zamieszkania znajduje się więcej niż jeden lokal mieszkalny i w lokalach tych prowadzone są oddzielne gospodarstwa domowe, których główne źródło ogrzewania (osobne lub wspólne) uprawnia do przyznania dodatku węglowego.
Jak należy rozumieć pojęcie „odrębnego lokalu”?
Przez odrębny lokal należy rozumieć lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny, jak również samodzielna część domu bliźniaczego lub szeregowego przeznaczona do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, wskazane w art. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Wnioskodawca wystąpił o wypłatę dodatku węglowego dla adresu, pod którym funkcjonuje już inne gospodarstwo domowe, które otrzymało dodatek węglowy. Czy taki wnioskodawca powinien wykazać, że podjęte zostały kroki mające na celu nadanie odrębnego adresu miejsca zamieszkania?
Znowelizowane przepisy pozwalają na przyznanie dodatków węglowych dla kilku gospodarstw domowych, jeżeli do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach. Wnioskodawca składający wniosek o wypłatę dodatku węglowego powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu, np. zaświadczenie o samodzielności lokalu lub kopię złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopię wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dopiero po przedstawieniu takiej dokumentacji, organ rozpatrujący wniosek powinien podjąć kolejne kroki (przeprowadzić wywiad środowiskowy).
Czy po nadaniu nieruchomości nowego, odrębnego adresu (numeru), można wnioskować o wypłatę dodatku węglowego?
Tak. Mieszkańcy domów/lokali mieszkalnych, po uzyskaniu odrębnych adresów, mogą złożyć po raz pierwszy lub ponownie wnioski o wypłatę dodatku węglowego.